Teknologian kehittyminen on johtanut siihen, että lähes jokaisella organisaatiolla on käytössään pilvipalveluita. Yksinkertaisimmillaan on hankittu sovellus, jota ei asenneta paikallisesti, vaan sitä käytetään internetin yli pilvestä. Millaisia haasteita tällaisten SaaS- eli Software as a Service -palveluiden käyttämisestä tulee organisaatiolle, ja miten hankittujen palveluiden tietoturvavaikutuksia voidaan arvioida?
Sopimuksiin panostaminen kannattaa
Haavoittuvuudet eivät häviä pilveen
Ostamisen osaaminen korostuu pilvipalveluiden hankinnassa
Standardit tuovat luottamusta ja turvallisuutta
Alustan luotettavuus ei yksin riitä
Ostajan vastuu liiketoiminnan jatkuvuudesta säilyy
Monessa suhteessa SaaS-palvelun käyttäminen voi olla helppoa, mutta ostajan on ymmärrettävä, millaiseen tekniseen ja sovellusympäristöön tietonsa on viemässä. Ostajaorganisaation kyvykkyys hoitaa selvityksillä ja sopimuksilla käytettävän SaaS-palvelun turvallisuus vaatii, että ostaja ymmärtää pilvipalvelun käytön riskit, teknologiat sekä sen, mitä tietoa palveluun voi turvallisesti tallentaa.
Liiketoiminnan jatkuvuuden näkökulmaa ei saisi ulkoistaa SaaS-palvelun myötä, vaan on tärkeää varmistua liiketoiminnan jatkuvuuden hallinnasta sovelluksen sijainnista huolimatta. Palveluntarjoajalle jäävät tietoturvan, jatkuvuuden ja tietojen suojaamisen tekniset haasteet sekä sopimukseen kirjattujen vaatimusten noudattaminen, mutta kokonaisvastuu liiketoiminnan jatkuvuudesta on aina organisaatiolla itsellään.